به گزارش خبرنگار مهر، پس از اعلام رتبه های برتر کنکور، بیشتر سخنان مسئولان حوالی این موضوع می چرخد که آیا نبود حتی یک برگزیده مدرسه دولتی عادی در میان رتبه های برتر و اختصاص یافتن این رده بندی به دانش آموزان مدارس سمپاد، هیات امنایی و غیردولتی دور از عدالت آموزشی نیست؟ پرسشی که بسیاری در آموزش و پرورش از جمله سرپرست آموزش و پرورش آن را تایید می کنند اما در عین حال معتقد هستند تجمع رتبه های برتر در مدارس خاص ربطی به امکانات و کیفیت مدارس دولتی عادی، معلمان این مدارس و. ندارد.

سرپرست آموزش و پرورش تنوع مدارس را دلیل این امر می داند و می گوید: «رتبه‌های اول کنکور به عملکرد مدارس و مدیران آموزش و پرورش ارتباطی ندارد بلکه به استعداد شخصی و تلاش خود دانش آموزان مربوط است.» گرچه در میان آمارها اعلام می کند که ۸۰ درصد رتبه های برتر در ۵ تا ۶ استان متمرکز هستند. آیا بر اساس سخنان سرپرست آموزش و پرورش باید نتیجه گرفت ۸۰ درصد دانش آموزان مستعد و پر تلاش تنها در چند استان کشور توزیع شده اند؟ این همان نقاطی است که تضادها خود را نشان می دهد و نیاز به یک پژوهش گسترده تا مشخص شود علت این وضعیت چیست؟

علیرضا کمره ای معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش در آیین تجلیل از رتبه‌های برتر کنکور سراسری ۹۸ گفته است که از مجموع ۲ میلیون و ۶۲۱ هزار و ۵۱۷ دانش آموز دوره متوسطه، ۶۵.۳۸ درصد در شاخه نظری و ۳۴.۶۲ درصد در شاخه فنی و حرفه‌ای تحصیل می‌کنند. ۲۸.۴۲ درصد در رشته تجربی،۲۶.۳۱ در رشته علوم انسانی، ۱۸.۵ درصد در رشته کاردانش، ۱۶.۱ درصد در شاخه فنی و حرفه ای،۱۰.۱۲ درصد در رشته ریاضی و ۰.۵۲ درصد در رشته معارف اسلامی تحصیل می‌کنند.

وی به آمار ۶۳ درصدی شرکت کنندگان در رشته علوم تجربی در کنکور سراسری هم اشاره کرده و گفته است که کل شرکت کنندگان کنکور یک میلیون و ۱۱۸ هزار و ۷۰۳ نفر بود. در حالی که کل دانش آموزان پایه دوازدهم که امسال برای اولین بار در کنکور شرکت کردند ۵۵۱ هزار و ۵۴۹ نفر بوده‌اند از کل شرکت کنندگان،۵۶.۹۴ درصد یعنی ۶۳۷ هزار نفر در رشته تجربی شرکت کردند در حالی که ۲۶۳ هزار و ۳۰۱ نفر آنها محصل پایه دوازدهم تجربی بودند.  ۱۶۴ هزار و ۲۳۷ نفر یعنی ۱۴ درصد در رشته ریاضی کنکور داده‌اند که ۹۴ هزار و ۸۲۷ نفر پایه دوازدهمی بوده‌اند. همچنین ۲۸۲ هزار نفر معادل ۲۵ درصد در رشته انسانی کنکور دادند که ۱۸۹ هزار نفر پایه دوازدهمی بودند.

اگر آمار رتبه های برتر از توزیع نامتوازن امکانات و پراکندگی دانش آموزان مستعد در مدارس خبر می دهد، این آمار هم سویه دیگری از توزیع نامتوازن هدایت تحصیلی خبر می دهد که عملا چیزی جز شکست برای آموزش و پرورش نیست. خروجی هدایت تحصیلی به سمت رشته های نظری و فنی و حرفه ای و کاردانش با ورودی ثبت نامی برای کنکور در دانشگاه تناسبی ندارد و این نشان می دهد حتی اگر هدایت تحصیلی دانش آموزانی را به سمت رشته های متنوع هدایت می کند، اما اقناعی صورت نگرفته و باز هم دانش آموزان در مرحله کنکور مسیر خود را تغییر می دهند.

حالا سرپرست آموزش و پرورش از طرح جدید برای عبور از این بحران خبر می دهد که  طرحی است که استان‌ها، مناطق، مدارس و دانش آموزان را به دو قسمت «قابل توجه» و «لازم التوجه» با رویکرد عدالت آموزشی تقسیم می کند و به طور مشخص جزئیات این طرح مشخص نیست.


مشاوره درسی رشته ,درصد ,هزار ,کنکور ,آموزش ,دانش ,دانش آموزان ,سرپرست آموزش ,هدایت تحصیلی ,پایه دوازدهم ,شرکت کردند ,دانش آموزان مستعد منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

پایگاه اطلاع رسانی گروه هنری فایز و هیات تعزیه گردانی حضرت زینب (س) کاکی وبلاگ شخصی ابوالقاسم کریمی ایمن در بازرسی غیر مخرب ایران-بازرسی جوش-تجهیزات تست های ndt ارز دیجیتال ایران بازارگرد امیری دات کام